Proč jíst kadeřávek, petržel a špenát?

Že je listová zelenina (zejména té tmavě zelené barvy) zdravá, vám připomínám v každém druhém článku, teď se mi ale do ruky dostala studie, ve které vědci zkoumali právě její vliv na zdraví.



Studie sleduje 960 osob ve věku 58-99 let po dobu 4,7 let a zaměřili se zejména na obsah vitamínu K, luteinu,  β-caroteinu, nitratu, folate, kaempferolu nebo α-tocopherolu.

U osob, které konzumovali 1 porci tmavě zelené listové zeleniny a dalších potravin bohatých na  phylloquinonin, lutein, nitrate, folate, α-tocopherol a kaempferol byl pokles kognitivních funkcí pomalejší.

Kognitivní (poznávací) funkce jsou jednou z hlavních oblastí lidské psychiky, jejichž centra jsou uložena v různých částech mozku. Zahrnují kromě paměti i koncentraci, pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení, schopnost pochopení informací.

A jakou zeleninu tedy zařadit? Kadeřávek, špenát a petržel by se měla na vašem talíři objevit každý den. Dále pak brukvovitá zelenina jako brokolice nebo kapusta.

Spoustu receptů najdete tady na blogu nebo na mém instagramu. Vzhledem k vzrůstající oblibě této zeleniny je internet dnes již plný zajímavých receptů.



Ode mě něco na kadeřávek:
Kadeřávkové chipsy
Kadeřávek dušený 




Zdroje:

http://n.neurology.org/content/90/3/e214
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kognitivn%C3%AD_funkce

Obrázky:
https://www.freeimages.com/photo/kale-1318341
+ vlastní archiv

Žádné komentáře: