Jablečný ocet - zázrak nebo móda?

Jablečný ocet se používá jako léčivý a detoxifikační prostředek již po staletí. Dokonce již ve 4. století před naším letopočtem jej využíval Hippokrates. Používali jej staří Egypťané, Babylóňané, Řekové i Římané. Zmínky o jeho užívání najdeme dokonce v Bibli. Staří mořeplavci jej požívali jako prevenci kurdějí a Japonští samurajové jej pili pro posílení síly a odolnosti.

V poslední době se mu opět dostává pozornosti - zejména kvůli tolik moderní "detoxifikaci". Záměrně píši do úvozovek, protože některé detoxifikační návody nemají se skutečnou detoxifikací organismu nic společného...

Jak to tedy je?


Zdroj: freepik.com

Jablečný ocet má mnoho příznivých účinků. Obsahuje probiotika, která přiznivě působí na trávení a střevní mikroflóru.

Jablečný pektin v něm obsažený podporuje trávení a metabolismus, snižuje cholelsterol a pomáhá se štěpením tuků přijatých potravou. Pomáhá snižovat chuť k jídlu a zvyšuje pocit sytosti.

Má příznivé účinky na krevní cukr: 
  • zlepšuje insulinovou citlivost při konzumaci vysoce sacharidových jídel o 19 - 34%
  • snižuje krevní cukr až o 34%
  • dvě lžičky jablečného octa před spaním dokáže pomoci s ranním hladinou cukru až o 4%
  • mnoho dalších studií potvrdilo příznivý vliv na inzulin a krevní cukr po jídle


Dokáže pomoci zlikvidovat patogeny, bakterie a houbové infekce (například na nehtech). Dokonce se zdá být dobrým bojovníkem proti bakterii E.coli.
 

Nejčastější použití je jednu až dvě lžičky octa rozředit sklenicí čisté vody - tento nápoj se pije ráno na lačno. Případně v průběhu dne mezi jídly. Dávku zvyšujte postupně. Začněte s polovinou lžičky denně a pomalu přidávejte v průběhu týdne až dvou, než se dostanete na lžičku nebo dvě.

Rozhodně ale dbejte na kvalitu jablečného octa. I tady se vyplatí připlatit za BIO kvalitu  (jako proč?) - která neobsahuje pesticidy z pěstování jablek. Vhodné je také vybírat octy, které jsou vyráběny octovým kvašením jablečného vína. A vůbec nejlepší je jeho nefiltrovaná varianta (ač možná  nevypadá tak atraktivně na pohled).

Osobně mám asi nejraději ocet od firmy Moštárna Hostětín, který má jemnou chuť a všechny výše popsané kvality splňuje - je tedy vyráběn přírodní cestou z jablek v BIO kvalitě a je nefiltrovaný. Zakoupíte v lepších prodejnách zdravé výživy, na netu, nebo ve Farma Rudná (kam pro něj chodím já).




Zdroje:

Antimicrobial activity of apple cider vinegar against Escherichia coli, Staphylococcus aureus and Candida albicans; downregulating cytokine and microbial protein expressionDarshna Yagnik,corresponding author Vlad Serafin, and Ajit J. Shah, Published online 2018 Jan 29. doi:  10.1038/s41598-017-18618-xPMCID: PMC5788933PMID: 29379012

Authenticating apple cider vinegar's home remedy claims: antibacterial, antifungal, antiviral properties and cytotoxicity aspect.Gopal J1, Anthonydhason V2, Muthu M1, Gansukh E3, Jung S1, Chul S1, Iyyakkannu S3.

Antimicrobial activity of apple cider vinegar against Escherichia coli, Staphylococcus aureus and Candida albicans; downregulating cytokine and microbial protein expressionDarshna Yagnik,corresponding author Vlad Serafin, and Ajit J. Shah 

Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 DiabetesCarol S. Johnston, PHD, Cindy M. Kim, MS and Amanda J. Buller, MS

Effect of neutralized and native vinegar on blood glucose and acetate responses to a mixed meal in healthy subjects.Brighenti F1, Castellani G, Benini L, Casiraghi MC, Leopardi E, Crovetti R, Testolin G.

Vinegar Ingestion at Bedtime Moderates Waking Glucose Concentrations in Adults With Well-Controlled Type 2 DiabetesAndrea M. White, PHD and Carol S. Johnston, PHD

Vinegar consumption can attenuate postprandial glucose and insulin responses; a systematic review and meta-analysis of clinical trials.Shishehbor F1, Mansoori A2, Shirani F1

Vinegar as a functional ingredient to improve postprandial glycemic control-human intervention findings and molecular mechanisms.Lim J1, Henry CJ1,2, Haldar S1.



Žádné komentáře: