GABA - neurotransmiter, který může za vaši dobrou náladu

Vaše nálada je kontrolovaná mnoha chemickými reakcemi, které probíhají v mozku. Chemické látky, které způsobují zda jste šťastní, smutní, odpočatí nebo stresovaní se jmenují neurotransmitery. Existuje jich mnoho druhů a každý ovlivňuje určitým způsobem vaši celkovou náladu. Aby jste se cítili dobře musí být v rovnováze.


Zdroj: freepik.com


Jedním z nich je GABA (Gama-amino butyric acid), který zajišťuje, abyste byli klidní. Pokud vás něco příliš rozruší (v dobrém s zlém), neurony v mozku uvolňí právě GABA, aby vás zklidnili.

GABA je tělem vytvářena přirozeně, bohužel však někdy dochází k narušení tohoto procesu, což vede ke vzniku deprese, úzkosti ale také nespavosti nebo problémům s pamětí a Alzheimerovy choroby.

Mozek ale není jediná část vašeho těla, kde se GABA vyskytuje. Střevní mikroflóra je dalším místem, kde je tato amino kyselina vyráběna. Ve střevech pak napomáhá trávení a regulaci střevních procesů. A mimo jiné také pomáhá se zvládáním bolesti v těle. 

Abyste se měli dobře můžete tvorbu této aminokyseliny podpořit konzumací mnoha různých potravin jako například Pepřovník opojný - pomáhá s pocity úzkosti, Kozlík lékařský - při nespavosti a úzkosti,  Šišák - podpora paměti, Vitánie snodárná - často používaná v Ájurvédě pomáhá při redukci stresu a funguje v podstatě jako přírodní sedativum velmi mírného rázu, Citrónová tráva - přirozeně zvyšuje tvorbu GABA, nebo zelený čaj - opět stimuluje tvorbu GABA. 


A dokonce pravidelný pohyb, meditace, jóga nebo Keto dieta mohou pomoci. Pravidelné cvičení snižuje stres a napomáhá tvorbě GABA. Meditace je dlouho známa pro efekt na snižování kortizolu - stresového hormonu stejně jako jóga. Už jen jedna jediná lekce jógy dokáže pomoci se zvýšením tvorby GABA o neuvěřitelných 27%. 

V neposlední řadě pak způsob stravování jako je Keto dieta (nutriční ketóza) napomáhá stabilizaci GABA a protizánětlivý účinek ketonů je skvělá prevence a léčba Alzheimerovy choroby (viz starší článek: Snížení příjmu sacharidů může být klíčem k léčbě a prevenci Alzheimerovy choroby.



Zdroje:

GABAA Receptors in Central Nervous System Disease: Anxiety, Epilepsy, and Insomnia HANNS MÖHLER Pages 731-740 | Published online: 10 Oct 2008      Download citation https://doi.org/10.1080/10799890600920035  

Contributions of GABAA Receptor Subtype Selectivity to Abuse Liability and Dependence Potential of Pharmacological Treatments for Anxiety and Sleep Disorders      Nancy A. Ator         https://doi.org/10.1017/S1092852900009883         Published online: 07 November 2014

GABA-based therapeutic approaches: GABAA receptor subtype functions. Rudolph U1, Möhler H. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16376150

The Pharmacology and Function of Central GabaB Receptors Author links open overlay panelDavid D.Mott*Darrell V.Lewis† https://doi.org/10.1016/S0074-7742(08)60304-9

Don't worry 'B' happy!: a role for GABA(B) receptors in anxiety and depression. Cryan JF1, Kaupmann K. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15629203

Ketosis and Brain Handling of Glutamate, Glutamine and GABA Marc Yudkoff, Yevgeny Daikhin, Oksana Horyn, Ilana Nissim, and Itzhak Nissim

Yoga Asana Sessions Increase Brain GABA Levels: A Pilot Study  Chris C. Streeter , J. Eric Jensen , Ruth M. Perlmutter , Howard J. Cabral , Hua Tian , Devin B. Terhune , Domenic A. Ciraulo , Perry F. Renshaw Published Online:28 May 2007https://doi.org/10.1089/acm.2007.6338

https://drwillcole.com/heres-prescribe-meditation-patients-according-science/

Voluntary exercise alters GABAA receptor subunit and glutamic acid decarboxylase-67 gene expression in the rat forebrain Show all authors LE Hill, SK Droste, DJ Nutt ... First Published September 18, 2008 

A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Chandrasekhar K1, Kapoor J, Anishetty S.

Flavones from root of Scutellaria baicalensis Georgi: drugs of the future in neurodegeneration? Gasiorowski K1, Lamer-Zarawska E, Leszek J, Parvathaneni K, Yendluri BB, Błach-Olszewska Z, Aliev G.

Valerian for anxiety disorders      Review     Intervention  Authors      First published: 18 October 2006     Editorial Group: Cochrane Common Mental Disorders Group     DOI: 10.1002/14651858.CD004515.pub2

Valerian for sleep: a systematic review and meta-analysis. Bent S1, Padula A, Moore D, Patterson M, Mehling W

GABA-producing Bifidobacterium dentium modulates visceral sensitivity in the intestine. Pokusaeva K1,2, Johnson C1,2, Luk B1,2, Uribe G1,3, Fu Y4, Oezguen N1,2, Matsunami RK5, Lugo M1, Major A2, Mori-Akiyama Y1,2, Hollister EB1,2, Dann SM4, Shi XZ4, Engler DA5, Savidge T1,2, Versalovic J

https://drwillcole.com/9-ways-your-microbiome-influences-your-weight-health/

GABA and GABA receptors in the gastrointestinal tract: from motility to inflammation. Auteri M1, Zizzo MG1, Serio R2.

Treatment of GABA from Fermented Rice Germ Ameliorates Caffeine-Induced Sleep Disturbance in Mice. Mabunga DF1, Gonzales EL1, Kim HJ2, Choung SY3.

https://drwillcole.com/all-about-gaba-how-this-brain-chemical-controls-your-mood-anxiety/

Žádné komentáře: