Kurkuma - zázrak v kuchyni?

Kurkumu používá v kuchyni málokdo. A to je škoda. Pokud se o ní chcete dozvědět více, dnešní článek je právě pro vás. Mimojiné se totiž hodí k boji proti cukrovce - další díl do miniseriálu jak s touto civilizační nemocí bojovat přírodní cestou...

Wikipedia říká:
Kurkuma neboli indický šafrán je koření ze sušeného mletého oddenku kurkumovníku dlouhého (Curcuma longa), žluté barvy. Původ je v jižní Asii, největším producentem je Indie. Dále je pěstována v Srí Lance, v Číně, v Indonésii, Peru či na Jamajce.  

Obsahuje asi 5 % éterického oleje (hlavní složky sabinen, felandren a žluté barvivo kurkumin). Používá se v kari koření. Hojně ho využívají  v pákistánské, indické, perské a thajské kuchyni. 

Někdy se výtažky z kurkumovníku (Curcuma longa) používají i jako lék proti rakovině.[zdroj?] Tato asijská užitková rostlina z čeledi zázvorníkovitých má vynikající protizánětlivé účinky a je prokazatelně antioxidantem.

Zdroj obrázku: pexels.com


Kurkuma obsahuje  protizánětlivé látky, které dokáží opravdu zázraky, jejich vstřebávání je však třeba podpořit použitím černého pepře, který zlepší využití v našem těle o neuvěřitelných 2000%. Pepř zvyšuje biologickou dostupnost neboli vstřebávání kurkuminu pro vaše tělo, což má za následek piperin (alkaloid obsažen v pepři). Takže vždycky přidejte špetku pepře.

Aktivní složka kurkumin je rozpustná v tucích, takže je třeba přidat vždy nejen pepř, ale také trochu tuku, abyste využili všech jeho účinků naplno.

Dalš úžasnou předností je antioxidační efekt. Neutralizuje volné radikály a stimuluje antioxidační enzymy našeho těla. Volné radikály hrají roli ve vzniku nebo rozvoji několika desítek onemocnění, jedná se zejm. o následující:     
  • ateroskleróza - iniciace poškození endotelu a následné narůstání chronickým zánětem v ateromovém plátu     
  • nádorová onemocnění - DNA může být poškozena i volnými radikály     
  • Alzheimerova choroba - chronický zánět vede k poškození volnými radikály produkovanými imunitním systémem
Dokáže také bojovat proti degenerativním změnám mozku, díky stimulaci hormonu BDNF, který zvyšuje produkci nových neuronů.

Pomáhá i v boji proti srdečním onemocněním, zlepšuje funkci endothelinu, který reguluje krevní tlak nebo ucpávání tepen.

A protože artritida je zánětlivé onemocnění, není překvapivé, že kurkumin pomáhá i v tomto případě. Pomáhá od bolesti a snižuje zánětlivost kloubů.

Podporuje sekreci serotoninu a dopaminu, čímž bojuje proti depresi.

Byla tradičně využívána jako lék diabetes v Ayurvedické a Čínské medicíně. A moderní věda jim dává za pravdu. Efekt na krevní cukr a dokonce inzulinovou rezistenci již prokázalo řadu studií. Kromě zlepšení stavu u diabetiků se prokázala i preventivní síla kurkumy.


A dokonce podle výzkumů dokáže bojovat s rakovinou. Jak jako prevence, tak jako bojovník proti jejímu rozšiřování v organismu. Zejména v případě rakovin zažívacího ústrojí.

Myslím, že těchto pár důvodů pro její zařazení do jídelníčku stačí, nemyslíte? Používám ji nejčastěji do smoothie (kde její chuť ani necítíte) a nebo si můžete udělat tzv. Zlaté mléko.

Zlaté mléko

Na jeden hrnek budete potřebovat:

1 hrnek mléka (mandlové nebo kokosové)
2 lžičky kokosového oleje
1/2 čajové lžičky mleté kurkumy
špetka mletého pepře (mnohonásobně zvyšuje účinky kurkumy)
12/ lžičky vanilkové esence
1 čajová lžička medu (volitelně - já jej nedávám)
skořice nebo čokoláda na posypání (jen estetika, není potřeba :-) jen když si máte chuť udělt mléko trochu fancy)

Mléko ohřeju a přendám do mixéru, přidám kurkumu, olej, vanilku a med pokud jste se pro něj rozhodli. Mixujte cca 30 - 60 vteřin, vytvoří se tím krásná pěna a vy budete mít zlaté mléko ala Latte.

Na závěr můžete ozdobit skořicí nebo čokoládou.




Zdroj obrázku: vlastní archiv


Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9619120
https://link.springer.com/article/10.1007/s00213-008-1300-y
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20657536
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22407780
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4089164/
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1755-5949.2010.00147.x/full
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2781139/
http://cancerpreventionresearch.aacrjournals.org/content/4/3/354.long
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3857752/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3476912/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19233493
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0896627391902733
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006322303001811
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ol000173t?journalCode=orlef7
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17569207
https://cs.wikipedia.org/wiki/Radik%C3%A1l
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19594223
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12490959
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12490960
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kurkuma

Žádné komentáře: